استراتژی سبدگردانی
برای مدیریت داراییهایمان به عوامل متعددی نیازمندیم. داشتن تجربه و مهارت کافی و همچنین رعایت اصول عملی مانند تنوعبخشی دارایی میتواند در این راستا به ما کمک شایانی کند. همچنین افق زمانی سهامدار و میزان ریسکپذیری او از کلیدیترین مسائل است.
سبدگردان و چیدمان سهام
یک سبدگردان سعی میکند تا با توجه به اهداف، میزان دارایی و کنترل ریسک یک ترکیب مناسب برای سرمایهگذاری تشکیل دهد. در سبد گردانی به تهدیدها و فرصتها و همچنین نقاط قوت و یا ضعف توجه میشود. همچنین سعی میشود تا سرمایهگذاری به یک افزایش بازدهی در سطح معینی از ریسک منجر شود. شرایطی مانند منابع مالی متنوعتر، سرمایه گذاری در چندین حوزه مختلف، اوراق گستردهتر و چیدمان متنوع در سبد نیز اهمیت دارد.
قبل از سبدگردانی باید مراحلی طی شود. برای مثال سیاستهای سرمایه گذاری با توجه به اهداف سرمایه گذار مشخص میشوند. سپس اوراق بهادار مورد تحلیل قرار میگیرد و چیدمان سبد شکل میگیرد. پس از آن در ارتباط با سبد، تجدید نظر انجام میپذیرد و به طور مرتب یک ارزیابی عملکرد نسبت به آن صورت میگیرد.
در حالت كلی در راهنمای سبدگردانی دو استراتژی مختلف منفعل و فعال وجود دارد كه در ادامه نوشته هر کدام را توضیح میدهیم:
سبدگردانی و استراتژی منفعل
در این استراتژی سعی داریم تا بازده سبد را به بازده شاخص بازار نزدیک کنیم. زیرا قادر به پیشگویی جریان آتی بازار نیستیم و در مورد قیمتها نیز، نوسان وجود دارد. این استراتژی شامل خرید و نگهداری است. در این استراتژی سبدگردان سهام را خریداری و آن را نگهداری میكند. باید بگوییم که خرید سهام نیز با توجه به تحلیلهای بنیادی و تکنیکال و اهداف سرمایهگذار صورت میگیرد.
در استراتژی منفعل، پس از خرید سهام، تا مدتی طولانی هیچ گونه خرید و فروشی دیگری انجام نمیشود. به این استراتژی، استراتژی سرمایهگذاری در شاخص نیز، گفته میشود. همچنین، تتحلیلی برای روند و حركات بازار و یا شناسایی قیمت سهام انجام نمیپذیرد.
مراحل تشکیل سبد با استراتژی انفعالی
- برای تشكیل یك سبد انفعالی، سه شیوه رایج وجود دارد:
- خریداری سهام با توجه به شاخص به نسبت وزن در شاخص، انجام میشود. با این روش، یك پیگیری كامل صورت میگیرد.
- خریداری تنها بر روی نمونهای از سهام كه در شاخص مبنا موجود است، انجام میگیرد. در این روش نمونهگیری صورت میپذیرد.
- با توجه به بهینه سازی و یا از طریق برنامه ریزی غیرخطی، اطلاعات قدیمی مربوط به تغییرات قیمتی در نظر گرفته میشود. همچنین با توجه به همبستگی میان سهام چیدمان سبد شكل میگیرد.
سبد گردانی و استراتژی فعال
در استراتژی فعال، سبدگردانی با خرید و فروش مداوم سهام انجام میشود به نحوی كه بتواند بازدهی بیشتری نسبت به شاخص كسب كند. از این استراتژی در افق زمانی كوتاه مدت و یا میان مدت استفاده میشود. سبدگردان میكوشد تا پیشبینیها را با توجه به روند سهم و بازار انجام دهد.
مراحل تشکیل سبد با استراتژی فعال
برای تشكیل شرایط سبد گردانی فعال، سه شیوه رایج وجود دارد:
- در یك شیوه مرسوم، سرمایه گذار به پیشبینی بازار میپردازد. با توجه به این پیشبینی، حجم سرمایهگذاری را تغییر میدهد. در واقع یك سنجش بر روس شرایط بازار صورت میپذیرد. با تجه به روند بازار، نسبت به اصلاح و تعدیل ریسك در سبد، اقدام میكند.
- سبدگردان در یك استراتژی پركاربرد، وزن سهام با ارزندگی بالا را افزایش میدهد و وزن سهام با قیمت بالاتر از قیمت ذاتی را كاهش خواهد داد. او با یك حركت منطقی، سهام را گلچین میكند. ریسك سبد متنوع شده و انتخاب هر سهم بر روی سبد تاثیر میگذارد.در یك استراتژی رایج كه شبیه به مورد قبلی است، صنایع مربوط به سهام در انتخاب سبدگردان، لحاظ میشوند.
انتخاب نوع استراتژی در سبدگردانی و توجه به بازار
در انتخاب استراتژی مناسب باید به مواردی توجه کنید. برای مثال سطح کارایی بازار بسیار مهم میباشد. در سطح بالای کارایی از مدیریت منفعل بهره مند میشویم. زیرا سبدگردان آگاه سعی دارد تا در صندوقهای شاخصی و دیگر صندوقهای متنوع، سرمایه گذاری کند. از طرفی در بازارهای غیر کارا بهتر است از استراتژیهای فعال استفاده کرد. شرایط موجود در بازار و جذب آن نیز بسیار مهم است. در رونق اقتصادی از استراتژیهای فعال و در دوران رکود از استراتژی های منفعل استفاده میشود.
انتخاب استراتژی سبدگردانی با توجه ویژگیهای شخصیتی و حجم سبد
نگاه سبدگردان نیز بسیار مهم است. او با توجه به ویژگیهای شخصیتی سرمایهدار، ظرفیت ریسک پذیری و محافظه کاری او را در نظر میگیرد و یک استراتژی متناسب را با توجه قرارداد سبدگردانی به سبد اختصاص میدهد. در صورتی که پرتفوی شامل جم بالایی از سهام با ارزش باشد، از مدیریت منفعل استفاده میشود. زیرا باید حجم زیادی از معاملات انجام پذیرد. در مقابل یک پرتفوی کوچک به راحتی با یک مدیریت فعال شکل میپذیرد. هر چه شخص ریسک پذیرتر باشد، از استراتژیهای منفعلتری استفاده میشود. شخص محافظه کار استراتژی منفعل را پیشه خود میکند و شخص ریسکپذیر یک پرتفوی فعال خواهد داشت.
نتیجه گیری
در این مقاله سبدگردانی به عنوان یک روش مفید برای مدیریت داراییها معرفی شد. گفته شد که شرایطی مانند منابع مالی متنوعتر، سرمایه گذاری در چندین حوزه مختلف، اوراق گستردهتر و چیدمان متنوع در سبد نیز اهمیت دارد. همچنین، گفته شد که در ابتدا باید اهداف سرمایه گذاری مشخص شود و سهام انتخاب گردد. سپس، استراتژیهایی جهت تخصیص دارایی لحاظ گردد و سرانجام یک ارزیابی عملکرد صورت پذیرد. در ادامه دو استراتژی مهم فعال و انفعالی در سبدگردانی معرفی شد. پس از معرفی هر یک از این دو استراتژی و مراحل آن، در ارتباط با انتخاب استراتژی سبدگردانی مناسب نیز مسائلی مطرح شد. شما میتوانید برای مطالعه موارد مشابه سبدگردانی مقالات موجود در سایت را نیز مطالعه فرمایید. شما از کدام یک از این دو استراتژی در سبدگردانی و مدیریت پرتفوی شخصیتان استفاده میکنید؟
دیدگاه خود را بنویسید