سبدگردان ویستا

اطلاعات مندرج در این صفحه بر اساس اطلاعات سایت سبدگردان مربوطه می‌باشد و اطلاعات سبدیاب نیست.

شرکت سبدگردان ویستا(سهامی خاص) با سرمایه ۶ میلیارد تومان در تاریخ 03/10/1399 تحت شماره ۵۷۰۱۹۳  و شناسه ملی ۱۴۰۰۹۶۷۰۴۷۳، نزد مرجع ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده است همچنین این شرکت با هدف اصلی مدیریت سرمایه و دارایی در تاریخ 08/10/1399 با شماره ۱۱۷۸۵ در فهرست نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفته است.
تمامی تلاش مدیریت، کارشناسان و کارکنان سبدگردانی ویستا معطوف به ارایه خدمات به مشتریان براساس سه اصل اعتماد، اطمینان و حرفه ای گری است.


 سوالات متداول

سبد گردانی اختصاصی چیست؟

یکی از خدمات اصلی شرکت‌های سبدگردان، سبدگردانی اختصاصی می‌باشد. سبدگردانی یا مدیریت سبد سرمایه‌گذاری (portfolio management)، تخصیص منابع مشتری به انواع دارایی قابل معامله در بازار سرمایه با توجه به اهداف و توانمندی و تمایل ریسک پذیری هر فرد با هدف کسب بازدهی بالاتر با ریسک کمتر تعریف می‌شود.
شرکت سبدگردان ویستا با انجام تحلیل‌های اقتصادی و سیاسی و ارزیابی‌های صنعتی و شرکتی از یک سو و بهره‌مندی از فناوری اطلاعات و نرم افزار‌های پیشرفته برای ارائه خدمات از سوی دیگر، امکان استفاده بهینه از فرصت‌ها و ایجاد ارزش افزوده بیشتر را برای دارایی مشتریان فراهم ساخته است.

چه شرکت‌هایی امکان ارائه خدمات سبدگردانی دارند؟

برای ارائه خدمات سبدگردانی، اولا شرکت باید یک نهاد مالی باشد و نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده باشد. ثانیا باید مجوز سبدگردانی داشته باشد. شرکت سبدگردان ویستا در تاریخ 1399/10/03 به شماره ثبت 11785 نزد سازمان بورس ثبت شده است و مجوز فعالیت خود را در حوزه سبدگردانی دریافت کرده است.

با چه مبلغی می توان سبد اختصاصی تشکیل داد؟

از آنجا که سبدگردانی خدمتی است که کاملا بر اساس نیاز و سلیقه مشتریان ارائه می گردد، طبق مدلسازی‌های صورت گرفته برای مبالغ کمتر از یک میلیارد تومان، به نفع سرمایه‌گذار نیست تا از این خدمت استفاده نماید. شرکت سبدگردان ویستا، حداقل مبلغ برای تشکیل سبد را یک میلیارد تومان تعیین کرده است که البته با تغییر شرایط اقتصادی این عدد نیز تغییر می‌کند. برای مبالغ کمتر از یک میلیارد تومان ، صندوق سرمایه گذاری در سهام توصیه می گردد.

تشکیل سبد اختصاصی چه هزینه ای دارد؟

شرکت سبدگردانی در ازای ارائه خدمات حرفه‌ای و مستمری که در تشکیل سبد ارائه می‌دهد، دو نوع کارمزد دریافت می‌کند، کارمزد مدیریت و کارمزد عملکرد.
میزان کارمزد مدیریت، ثابت هست به همین دلیل به آن کارمزد ثابت هم می‌گویند. این کارمزد به صورت توافقی تعیین می‌شود و وابسته به مبلغ سرمایه‌گذاری است. معمولا بین ۱ تا ۲ درصد ارزش سرمایه‌گذاری می‌باشد.
کارمزد عملکرد یا متغیر، به میزان بازدهی کسب شده در پایان قرارداد بستگی دارد. کارمزد عملکرد به منظور ایجاد انگیزه برای کسب بازدهی بالاتر توسط شرکت سبدگردان برای سبد سرمایه‌گذاری مشتری می‌باشد. برای تعیین این کارمزد ابتدا نرخ مبنا مشخص می‌گردد که معمولا نرخ مبنا برابر با نرخ سود بانکی می‌باشد. در صورت کسب بازدهی بالاتر از نرخ مبنا، سهمی از مازاد سود کسب شده به شرکت سبدگردان تعلق می‌گیرد.

هزینه‌های مربوط به سبدگردانی چگونه پرداخت می‌شود؟

کارمزد مدیریت به صورت روزانه محاسبه می‌شود و در هر سه ماه طبق قرارداد، توسط سرمایه‌گذار به شرکت سبدگردان پرداخت می‌شود. کارمزد عملکرد در پایان قرارداد حساب و پرداخت می‌شود.

آیا شرکت سبدگردان میزان بازدهی کسب شده را تضمین می‌کند؟

هیچ شرکت سبدگردانی که به صورت قانونی فعالیت می کند، ضمانت سود و میزان بازدهی ارائه نمی کند. نوع قرارداد سبدگردانی، طوری تنظیم شده است که برای شرکت سبدگردان انگیزش ایجاد کند. مدیر سبد یا شرکت سبدگردان تا وقتی نتواند بازدهی مطلوب کسب نماید، کارمزدی به آن تعلق نمی گیرد. همچنین اگر از رقبای خود در کسب بازدهی و مدیریت ریسک عقب باشد مشتریان خود را از دست خواهد داد.

سبد اختصاصی چگونه مدیریت می شود؟

هر شرکت سبدگردان موظف است با توجه به اندازه دارایی تحت مدیریت و تعداد قراردادها، مدیر و تحلیلگر استخدام نماید. کلیه سبدهای سرمایه گذاران به صورت هفتگی پایش می شوند. به این ترتیب مدیران ارشد شرکت بر کلیه امور مربوط به سبدگردانی نظارت دارند.

آیا حسابهای مشتریان از هم جداست؟

هر مشتری حساب جداگانه ای دارد. همچنین بعد از امضای قرارداد سبد به هر مشتری یک پروفایل مشخص و جداگانه اختصاص می‌یابد که مشتری با استفاده از کد کاربری خود در هر زمان می‌تواند از وضعیت سبد سرمایه‌گذاری خود مطلع شود.

مدارک لازم برای تشکیل سبد چیست؟

مدارک لازم برای تشکیل سبد، برای اشخاص حقیقی کپی شناسنامه و کارت ملی، شماره حساب، کد بورسی، کد پیگیری سجام و ایمیل می‌باشد.
برای اشخاص حقوقی کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبین امضای مجاز، اساسنامه شرکت، روزنامه رسمی، آگهی تغییرات شرکت، شماره حساب، کد بورسی، کد پیگیری سجام، ایمیل مورد نیاز می‌باشد.

آیا افراد خارجی می توانند از این خدمت استفاده کنند؟

افراد خارجی نیز می‌توانند به صورت وکالتی از خدمات سبدگردانی اختصاصی در شرکت سبدگردان ویستا استفاده نمایند.

معیارهای یک شرکت سبدگردان مناسب چیست؟

در هنگام انتخاب یک شرکت سبدگردان باید به عملکرد شرکت و تجربه و مهارت تیم تحلیلی و مدیران سرمایه‌گذاری شرکت توجه کرد. همچنین باید در نظر گرفت که سیاست شرکت در نحوه پوشش ریسک سرمایه‌گذار چگونه است. مطابق دستورالعمل فعالیت شرکتهای سبدگردان، شرکت‌ها موظف هستند این اطلاعات را در سایت شرکت قرار دهند و به روزرسانی نمایند.

چگونه می توان به شرکت سبدگردان اعتماد کرد؟

سابقه فعالیت، عملکرد شرکت، سهامداران آن و مجوز های دریافتی از سازمان بورس اوراق بهادار می‌تواند معیار درستی برای اعتماد به شرکت سبدگردانی باشد.

نحوه گزارش‌دهی به مشتریان توسط سبدگردان چگونه است؟

هر سرمایه گذار می‌تواند از طریق پرتال مشتریان از وضعیت سبد سرمایه‌گذاری خود مطلع شود همچنن شرکت سبدگردان موظف است به صورت ماهانه از وضعیت سبد مشتریان به آنها گزارش دهد.

از زمان تصمیم گیری تا تشکیل سبد چه فرآیندی طی می‌شود؟

بعد از تصمیم سرمایه‌گذار به تشکیل سبد اختصاصی، در جلسه حضوری پرسشنامه و فرم مربوطه تکمیل می‌شود. بعد از توافق در نرخ کارمزد قرارداد تنظیم می‌شود. بعد از تنظیم قرارداد و تائید آن توسط رکن امین در شرکت‌های سبدگردان، اقدامات برای دریافت کد PRX (کد اختصاصی مشتری) از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی صورت می‌گیرد. بعد از دریافت کد، سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود.

عملیات سبدگردانی توسط چه نهادی نظارت می شود؟

تمامی عملیات سبدگردانی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و رکن امین سبدگردانی، به دقت و به طور مستمر نظارت می‌شوند. رکن امین در شرکت‌های سبدگردان باید از حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار باشد.

رکن امین چه نقشی در شرکت سبدگردان دارد؟ تفاوت آن با حسابرس چیست؟

ارکان امین و حسابرس رکن نظارتی می‌باشند. حسابرس یک شرکت سبدگردانی به طور میانگین در سال دو بار بر عملیات و حساب‌های شرکت نظارت می‌کند. اما هر قرارداد باید به تایید رکن امین شرکت سبدگردان برسد. همچنین همه دریافت و پرداختهای مرتبط با هر قرارداد باید به تایید رکن امین برسد. به علاوه رکن امین با داشتن حساب کاربری، به پروفایل مشتریان دسترسی دارد و به طور مستمر و بر فعالیت‌های سبدگردانی نظارت می‌کند. بر این اساس گزارشاتی طبق موعد‌های مقرر برای سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می‌کند.

معمولا مدت قرار داد چقدر است؟

دوره قرارداد یکسال می‌باشد در صورت تمایل می‌تواند تمدید شود.

آیا در طول قرارداد، امکان فسخ یا افزایش و کاهش مبلغ سرمایه گذاری وجود دارد؟

بله، شرکت سبدگردان ویستا در راستای شفافیت اطلاعات و تصمیم‌گیری راحت‌تر سرمایه‌گذاران نمونه‌ایی از قرارداد سبدگردانی را در قسمت فرمها قرار داده است.

آیا به سود حاصل از سبدگردانی مالیات تعلق می‌گیرد؟

خیر. از جمله مزایای استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاری می‌باشد.

کارمزد معاملات چه کسی پرداخت می کند؟

کارمزد معاملات سهام از محل خالص ارزش دارایی سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود.

سبدگردانی چه ریسک‌هایی دارد؟

بازار سرمایه در کنار بازدهی بالایی که می تواند داشته باشد به همراه خود ریسک هایی چون ریسک نرخ بهره، ریسک تورم، ریسک سیاسی، ریسک نوسان بازار را به همراه دارد که تمامی این ریسک ها بر سبدگردانی نیز تاثیر می‌گذارند. علاوه برآن، ریسک‌هایی هستند که متوجه خود سبدگردانی هستند. عدم انتخاب درست شرکت سبدگردانی، عملکرد نامناسب مدیر سبد و عدم شفافیت اطلاعاتی شرکت سبدگردان عواملی هستند که ریسک سبدگردانی را افزایش می‌دهند.


پیوند سایت سبدگردان ویستا: https://www.vistaamc.ir



کارشناسی رسمی دادگستری، ارزشگذاری شرکت، ارزشگذاری سهام و اوراق بهادار، ارزشگذاری برند
http://www.karasahm.ir


پیش‌ ارزیابی و ارزشگذاری رسمی سهام

مجموعه «کاراسهم» به عنوان «مرکز تخصصی کارشناسی رسمی و ارزیابی سهام»، دارای سابقه ارزنده و تجربه ارزشگذاری بسیاری از شرکت‌های بورسی و غیر بورسی و همچنین شرکت‌های استارت آپ، دانش بنیان و نوآور با بهره‌گیری از روزآمدترین روش‌های ارزشگذاری و مجرب‌ترین کارشناسان رسمی دادگستری می باشد، در سنوات اخیر نسبت به همکاری استراتژیک و بلندمدت با سازمان‌ها و هلدینگ‌های بزرگ در چارچوب تفاهم‌نامه اقدام نموده است که خدمات مربوط به «ارزشگذاری رسمی سهام» با هدف تسهیل در تبادل سهام شرکت‌ها و همچنین «پیش ارزیابی سهام» به منظور کشف قیمت اولیه سهام در زمان بسیار کوتاه‌تر در راستای کمک به تصمیم‌گیری مدیریتی از قبیل فروش، انحلال، ادغام، ورود به بورس و ... را به شرکت‌ها و هلدینگ‌ها ارائه نموده است.در صورت تمایل به بهره‌مندی از خدمات مشاوره ارزشگذاری و یا ارزشگذاری رسمی شرکت‌ها و پروژه‌های تحت مدیریت مجموعه خود با «کاراسهم» در تماس باشید.